פעילויות ועדכונים

צור קשר

קשר הדרכות ופיתוח ארגוני

משה הס 7 רחובות 76346
077-4400112
050-6983322 - דבי
050-6401313 - דפנה
keshersheli@gmail.com

יעוץ ארגוני: ואולי אתה זה שצריך פסיכולוג?

יעוץ ארגוני הוא תחום שמתפתח במהירות וצובר תאוצה. המגוון והתחומים בו כל כך רחבים באופן המקשה על הבחירה. מדובר במטריה רחבה שכלולים תחתיה שירותים שונים ומגוונים מפיתוח מנהלים, Coaching, אימון עסקי, ליווי אסטרטגי ועד לתהליכי אבחון פנים ארגוניים, התערבות ארגונית,  סדנאות ODT (ר"ת Out Door Training)  ופיתוח ארגוני. כל השירותים הללו נעשים בקורלציה עם הסביבה הארגונית וכוללים גם את רמת ה-mini skills של הניהול הרך :חשיבה המצאתית, סדנאות למנהלים, גיבוש צוות, ניהול זמן, שיפור השירות ועוד.
למרות שבעבר נתפס יעוץ ארגוני כתחום שדומה במהותו למודל הרפואי ("אדוני היועץ, יש לי בעיה עם מחלקת המרקטינג, טפל בזה בבקשה, ואם אפשר, עשה זאת מהר כדי שאוכל להמשיך לתפקד"), היום ברור כי יעוץ ארגוני משמעותי הוא פרי של עבודה משותפת בין היועץ ומי שמזמין אותו מתוך הארגון, כשברור לכל הצדדים שאין תרופות פלא. לכן ההקבלה בין יעוץ ארגוני לבין פסיכולוגיה אינה מקרית. הרבה מאוד יועצים ארגוניים באים מרקע בפסיכולוגיה. יעוץ ארגוני התפתח במידה רבה בזכות התובנות והממצאים ממחקרים בפסיכולוגיה, בעיקר מאז שנות החמישים של המאה הקודמת.  ההקבלה היא רלבנטית מכיוון שכפי שפסיכולוגים עובדים על פי שיטות שונות (קוגניטיביים, פסיכו-דינאמיים, חברתיים) ישנם גם זרמים שונים בתוך התחום של יעוץ ארגוני, כשחלק מהם מהווים המשך ויישום של עקרונות מתחום הפסיכולוגיה על המציאות הארגונית. יחד עם זאת, זרמים אחרים בייעוץ ארגוני שאובים ממודלים של הנדסה, תעשייה וניהול.
ההקבלה בין פסיכולוג ליועץ ארגוני באה לידי ביטוי גם ביצירת הקשר הראשוני של הלקוח עם איש המקצוע. הרבה פעמים אנו נמנעים להרים את הטלפון ולקבוע את הפגישה הראשונה עם הפסיכולוג כי לא פשוט להודות שיש לנו "בעיה" ושיש לנו צורך בקבלת סיוע מקצועי. אף אחד לא שש לזה אבל רובינו זקוקים לפגישה איתו מדי פעם. לרוב, נדמה לנו שאפשר לפגוש אותו פעם או פעמיים ובזה ייגמר העניין אבל  בדומה לטיפול פסיכולוגי, בפנייה לייעוץ ארגוני  ישנה הבנה ברורה  לגבי הצורך בתהליך ממושך הדורש זמן וסבלנות כדי להגיע לתובנות המרכזיות שיביאו לשינוי  הרצוי. בנוסף, גם בטיפול פסיכולוגי וגם בייעוץ ארגוני ההישגים תלויים בטיב הקשר הנרקם בין נותן השירות למקבל השירות, באופיו של כל אחד מהצדדים, במחויבות ההדדית ובנכונות לתהליך שנמשך עד להשגת התפוקות הרצויות. באופן גורף, 50% מההצלחה של כל יועץ ארגוני ופסיכולוג היא בהכרה בצורך של הארגון/הלקוח המזמין את השירות  ובצד זה, ברצון האמיתי של שני הצדדים לגרום לשינוי לטובת כל המעורבים בדבר.

אם יש לנו מנהל/ת משאבי אנוש, למה אנו צריכים יעוץ ארגוני?

מנהלי/ות משאבי אנוש עוסקים במגוון רחב של שירותים בארגון הסובבים סביב ארבעה תחומים מרכזיים: הדרכה, גיוס, רווחה ודיני עבודה. לכל אחד מהתחומים, תרומה רבה בכל הקשור ללמידה, חניכה, משוב, שיפור התקשורת הפנים ארגונית, לכידות וקידום תהליכים ארגוניים לשם צמיחה והובלה. עם זאת, מפאת חוסר זמן, ריבוי תפקידים ולעיתים אף הכשרה רלוונטית חלקית, אין למנהלי משאבי אנוש אפשרות לטפל בכל הסוגיות הארגוניות באופן יסודי ומקיף, כפי שהיה אילו היו נשענים באופן שוטף על יעוץ ארגוני. לא פעם, ובנוסף לעומסים בעבודה, מנהלי/ות משאבי אנוש מושפעים גם מהפוליטיקה הארגונית, דבר המקשה עליהם לראות את הדברים  מנקודות מבט חדשות. 
יועץ ארגוני, לעומת זאת, מגיע לארגון מבחוץ. היותו גורם חיצוני לארגון, מאפשר לו לראות את הדברים ללא כל השפעה פנימית. הוא משמש כ"מראה לארגון" באופן המסייע לו לבחון את התהליכים הפנים ארגוניים בזווית ראייה כלל מערכתית אשר מאפשרת התבוננות על החלקים "העיוורים" ומפתחת את היכולת לזהות את הבעיות  בצורה חדה ותוך הצבעה על המהות. יעוץ ארגוני מאפשר התהוות של תובנות מרכזיות לגבי הארגון ומתוך הארגון, וכך הוא מזמן הזדמנויות ממשיות לשיפור האסטרטגיות, המבנים והתהליכים הקיימים לשם צמיחה, התחדשות והתפתחות ארגונית.

כיצד לבחור יעוץ ארגוני שמתאים לארגון שלכם? ואם אתם רוצים רק סדנה, האם זה אומר שהינכם צריכים יעוץ ארגוני?

הבחירה בסוגי יעוץ ארגוני שונים תלויה בעיסוק של הארגון, במטרת ההתערבות, בקהל היעד (משתתפי הסדנה או הנועצים בפוטנציה), וכמובן, בתקציב שעומד לרשות מזמין השירות, הנועץ/הארגון.

טיפים לבחירת יעוץ ארגוני