פעילויות ועדכונים

טיפים בבחירת יעוץ ארגוני

צור קשר

קשר הדרכות ופיתוח ארגוני

משה הס 7 רחובות 76346
077-4400112
050-6983322 - דבי
050-6401313 - דפנה
keshersheli@gmail.com

חידוד המטרה

קודם כל עליך להבהיר לעצמך את התשובה לשאלה "מה אני רוצה להשיג? מה אני רוצה שיהיו התוצאות של ההתערבות המקצועית?" בהרבה מקרים, לא ממש יודעים להצביע על הבעיה אלא רק מרגישים שמשהו בארגון מתנהל לא כשורה. לעיתים אף נדמה לנו שאם אין בעיה ספציפית וברורה להציג בפני היועץ אז ההתקשרות עימו תהיה בזבוז של זמן. זאת הנחת יסוד שגויה כי למעשה, חלק עיקרי בעבודת יעוץ ארגוני הוא לזהות, ביחד עם הלקוח, ולהגדיר בבהירות מה "מפריע" לארגון לתפקד כשורה. המעורבות הגבוהה של בעלי תפקידים בעבודתם היומיומית לא מאפשרת להם לראות את התמונה הרחבה. ההתבוננות המקצועית מנקודת מבט חיצונית לארגון, פוקחת לנו את העיניים ומאירה לנו את אותם "חלקים עיוורים" שלא שמנו אליהם לב עד כה.
במקרים אחרים, נדמה לנו שהמטרה מאוד ברורה: רוצים יום גיבוש. רוצים להקל על העובדים, לרענן אותם קצת, לדאוג לרווחתם בתקווה שיחזרו עם כוחות מחודשים וירתמו מחדש למטרות הארגון. בסיטואציות מסוג זה, רוב המעסיקים בוחרים "להרוג שתי ציפורים במכה": להוציא את העובדים ליום כיף ועל הדרך לקבל טיפים והדרכה מקצועית. כמו כל חיבור "על הדרך"  זה לא מומלץ. האפקטיביות של תהליכי פיתוח ארגוני טמונה במחויבות של הארגון למטרה. לכן, אם המטרה היא באמת להעשיר את הידע של העובדים או לפתח כישורי ניהול כדאי ורצוי לפנות לגורם מנוסה ומוסמך שיהיה מסוגל להוביל תהליך מעמיק שיאפשר את השינוי המיוחל, באמצעות כלים וכישורים מקצועיים המבוססים על ידע ואסמכתא מדעית לתיאוריות שהוא מציג ושעל פיהן הינו פועל.

חידוד קהל היעד

ככל שקהל היעד שלך משכיל יותר כך תעלנה רמת הציפיות והדרישות מכל סוג של יעוץ ארגוני. סדנה קצרה לניהול זמן היא כביכול "מוצר מן המדף", עם תכנים שלא אמורים להשתנות בהתאם לקהל היעד. עם זאת, המציאות הארגונית משתנה ממחלקה למחלקה וחשוב לבחור ביועץ ארגוני שיוכל להתאים את עצמו לצורכי המשתתפים. סדנאות מרבות לספק "טיפים" מעשיים אך אלו חסרי משמעות כשהם לא מחוברים לאתגרים המקצועיים הממשיים של עובדי המחלקה, לה ניתן יעוץ ארגוני. לרוב יהיה נחוץ מלבד אותם "טיפים", להציג בפני המשתתפים את הדילמות המוכרות להם מעבודתם היומיומית בהתבסס על רקע תיאורטי, אקדמי ומקצועי. חידוד קהל היעד, הצרכים שלו, השפה המקצועית המייחדת אותו, והאתגרים בעבודתו מהווים בסיס מוצק ליועץ הארגוני בבואו לבנות סדנאות ולחשוב על התערבויות ארגוניות מתאימות. כל אלו יאפשרו לו ולקהל המשתתפים שלו להגיע לפתרונות הנחוצים וליישומם.

המחיר לא תמיד קובע

לא תמיד היועץ היקר ביותר הוא הטוב ביותר. תהליך  יעוץ ארגוני מוצלח תלוי בהרבה מקרים בניסיון העבר של היועץ ובקשר שנרקם בינו לבינך לכן חשוב להכיר, להיפגש ולשוחח. לאחר השיחה תבוא ההצעה ועליך להתעקש על פירוט רב ככל האפשר של תהליך היעוץ. כל זאת מבלי להסתמך רק על הנייר שנשלח בפקס מכיוון שישנם תהליכים ארגוניים שמתהווים בשיחה ובמפגש עצמו עם הארגון, והם לא יכולים להיות מתוארים בהצעה הראשונית כי הם פשוט עוד לא ידועים. מנהלת משאבי אנוש בארגון עשויה לגלות שעצם קביעת הפגישה עם היועץ/ת הארגוני/ת מחוללת שינוי בטיב העבודה בתוך מחלקה מסוימת כי העובדים מגיעים בעצמם לתובנה שעליהם לעבוד בשיתוף פעולה ושעליהם ליצור הסכמות חדשות לטובת כולם. במקרה כזה "הבעיה" נפתרת מעצמה. במקרים אחרים, נדרש מספר גבוה של מפגשים כדי שהמחלקות יגיעו בדיוק לאותן מסקנות. אף אחד מהתסריטים לא ניתן לחיזוי מראש וכל אחד כרוך במעורבות כזו או אחרת של היועץ. רצוי להגדיר מראש מהו התקציב שמיועד למטרה שלך. הדבר יאפשר ליועץ המנוסה לתת לך הערכה מדויקת יותר של ההישגים שניתן להגיע אליהם לפי התקציב שהוגדר מראש.

מוכנות לסיכון

כפי שהארגון חייב להכיר בצורך שלו בייעוץ ארגוני, כך גם המזמין. ישנו אלמנט של סיכון בארגון שמציג את חולשותיו באופן גלוי בפני גורם חיצוני ומצהיר על כוונה להשתנות. גם אם השינוי הוא קטן יחסית (למשל מעוניינים לשפר את יכולת הארגון של הדרג הניהולי הביניים) עדיין מדובר בשינוי ולבני אדם יש בדרך כלל נטייה לסגת מהשינוי ולהישאר "עם המוכר והבטוח", על אחת כמה וכמה כשהדבר כרוך בהוצאות והשינוי המיוחל לא יכול להיות מובטח ב- 100%. אלמנט הסיכון מתחיל ממי שמחליט על יעוץ ארגוני. החשיפה מתחילה ממנו ועליו להיות מוכן לצאת למסע הבירור שלו בלב פתוח, כשהוא ער לצורכי הארגון ויחד עם זאת, נותן אמון במי שניצב מולו  גם אם שיטותיו שונות מאלו שהוא עצמו היה נוקט. גם היועץ מסתכן כשהוא מתחיל בעבודה עם לקוח, לעיתים הציפיות ממנו מופרזות ולעיתים שעות ארוכות של השקעה וחשיבה אינן מוערכות כלל. חשוב להתייחס אל היועץ הארגוני כאל שותף לשינוי המיוחל ולכן ההתרשמות שלך ממנו כאדם היא חשובה לא פחות מהיכולת שלו להתנסח. כמו בבחירת פסיכולוג ובבחירת בני זוג, גם האינטואיציה עשויה להיות לך כאן לעזר.

מהו יעוץ ארגוני?