פעילויות ועדכונים

עמותות

צור קשר

קשר הדרכות ופיתוח ארגוני

משה הס 7 רחובות 76346
077-4400112
050-6983322 - דבי
050-6401313 - דפנה
keshersheli@gmail.com

עמותות הן מוסדות ללא כוונות רווח (מלכ"ר). שלא כחברות עסקיות, כל הפעילות של העמותות מיועדת לתמוך, לאפשר, לפחת ולעודד מטרה ספציפית לטובת כלל הציבור (כגון תמיכה בספורט, אומנות, זכויות, מחקר, עזרה לנזקקים ועוד), כשהן עושות זאת, בעזרת כספי הציבור (על ידי גיוס תרומות) ולעיתים עם תמיכה מסוימת של הממשלה.
העמותות הרשומות בארץ מתמודדות עם אתגרים רבים לצורך הישרדות. הן מתחרות האחת בשנייה על נדיבות הציבור, הן נלחמות על זכויותיהן למענקים ממשלתיים, הן חייבות בדיווח ושקיפות המוכיחים כי אפילו שקל אחד מן הכספים המועברים אליהם אינו מגיע לכיסו הפרטי של אף גורם מעבר לעמותה עצמה, הן עמלות באינטנסיביות להפצת מטרותיהן הראויות לציון, תוך כדי העלאת המודעות הציבורית וגיוס מתנדבים, והן פועלות בכל התחומים הללו עם צוותים של מתנדבים, אליהם העמותות מחויבות ובהם הן תלויות כמעט לחלוטין. פעילות מורכבת ומרובה זו אינה מובנת מאליה ויוצרת לעיתים מתחים פנים ארגוניים המהווים מכשול להשגת מטרות העמותה.

משאבים זה לא רק כסף

בהרבה מקרים, הצורך הדוחק בגיוס הכספים משכיח מהעמותות את המשאבים הנוספים העומדים לרשותם. הבולט ביותר הוא המשאב האנושי. עשרות ולפעמים מאות מתנדבים פוקדים עמותה ולא תמיד מוצאים דרך להועיל ולתרום לה. לא פעם התגובה של הצוות ה"מקצועי" בעמותה (העובדים המקבלים שכר ממנה) היא בגדר תלונה כלפי אותם מתנדבים, על כך שהם "מפריעים" לעבודתם יותר מאשר תורמים להם. המפגש בין צוותים מקצועיים בתוך העמותה וצוותי מתנדבים בה, עשוי לעכב תהליכים והתקדמות כשהוא לא מנוהל על פי עקרונות של שיתוף פעולה וצמיחה הדדית. מתנדבים עשויים להיעלב, להתרחק מהעמותה ואף לפעול כנגדה כשהם חשים שתרומתם לא מוערכת. לכל אדם יש משהו חיובי לתרום לארגון והיכולת לזהות זאת היא נרכשת. עמותות יכולות ללמוד כיצד לזהות את הפוטנציאל הטמון במתנדבים שלה ולמצות אותו לשביעות רצון כולם.
עם הזמן, עמותות צוברות המון ידע בתחום עיסוקם. ידע זה הוא משאב יקר נוסף שניתן לנצלו לטובת הארגון בדרכים שונות: בהכשרת עמותות עם מטרות זהות בחו"ל, בהקמת פורום עמיתים וקבוצות התייעצות מקצועית, בשיתופי פעולה אסטרטגיים ועוד. בעידן הפוסט מודרני, ידע הוא כוח, ורצוי למצות את הידע הנצבר בארגון כמשאב נוסף העומד לרשותו.

המבנה הארגוני הסבוך במגזר השלישי

עמותות מהוות את מה שמוכר בתחום הייעוץ הארגוני כמגזר השלישי. המגזר הראשון הוא המגזר העסקי. המגזר השני הוא המגזר הציבורי. עמותות או מלכ"רים (מוסדות ללא כוונות רווח, כפי שנקראות לצורך רישום ומיסוי במשרד המשפטים ובמשרדי מס הכנסה) מהווים את הסקטור השלישי. הדירוג הנ"ל אינו מעיד על חשיבות כלשהי אלא על סדר הופעתם ההיסטורית של מוסדות אלו (עסקים, ממשלות, עמותות).
להבדיל מהמבנה ההיררכי (בצורת פירמידה) הקלאסי והנפוץ במגזר העסקי, עם מנכ"ל בראש הפירמידה, דרג ניהולי ביניים מתחתיו ועובדים מן השורה בבסיס שלה , המבנה הארגוני של עמותות עשוי להיות סבוך יותר, ולכן להוות אתגר ניהולי.
להלן שתי הדילמות נפוצות בניהול עמותות:
מי הבוס?
מנ"כל העמותה הוא הגורם שמניע את העמותה קדימה. הוא האחראי לוודא כי הפעילים בה תורמים את חלקם וכי הצוות המקצועי מנהל את ענייני העמותה על פי ערכיה ויעדיה. יחד עם זאת, המנכ"ל כפוף בדרך כלל לוועד המנהל. זהו גוף דמוקרטי שנבחר על ידי אסיפה כללית של פעילי העמותה ומטרתו לוודא כי המנכ"ל אכן עושה שימוש נכון בכספי הציבור. לעיתים יש חילוקי דעות בין וועד המנהל והמנכ"ל והדבר מביא לשיתוק התהליכים בתוך העמותה. לא פעם סכסוכים בין הוועד המנהל והמנכ"ל מסתיימים בפירוק הוועד או בהדחת המנכ"ל, גם אם הוא ממקימי העמותה ואף הגורם שהגה את הרעיון במקור. זעזועים מסוג זה דורשים התערבות מקצועית, הבאה לידי ביטוי באבחון ויעוץ ארגוני לטובת המשך הפעילות של העמותה. רצוי לערב גורם מקצועי עם זיהוי המחלוקות, על מנת להגיע להבנות חדשות ומקובלות על כל הצדדים, ולהימנע מקבלת החלטות דרמטיות, ובלתי הפיכות. במקרים בהם השינויים בלתי נמנעים, רצוי כי אלו יהיו תוצאה של יעוץ ארגוני מתוכנן באופן שמתחשב בדעת הפעילים מצד אחד, מבלי לזנוח את חזון הארגון מצד שני, כך שהתוצאות יהיו חיוביות עבור כולם.
מה קובע, סמכות ניהולית או סמכות מקצועית?
עמותות רבות מנוהלות על ידי גורמים מקצועיים אשר מכירים את עבודתם ומנוסים בה. יחד עם זאת, ריבוי המטלות והצורך בכוח אדם נוסף, מביא את העמותות לצרף לשורותיהם מתנדבים לעמדות ניהוליות, בשכר סמלי או ללא שכר. אחת הטעויות הנפוצות בעמותות היא צירוף מתנדב לעמדה ניהולית ללא הכשרה מוקדמת. התפקיד ניתן לו בתקווה שהוא יפנים את עקרונות העבודה תוך כדי עשייה, אך לא כולם מוכשרים מספיק בכדי לעשות זאת. "למדתי במשך 3 שנים באוניברסיטה ועשיתי שנתיים של סטאז" אומרת עו"ס המועסקת בשכר באחת העמותות הגדולות בארץ, "כדי שמנהלת השלוחה, שאין לה מושג איך מטפלים במקרים של אלימות, תגיד לי לעשות בדיוק מה שאני יודעת שרצוי מאוד להימנע ממנו!  היא מלאת רצון טוב וחוש צדק פנימי לתקן עוולות בעולם אבל, עם כל הכבוד לה, הסמכות המקצועית היא שלי". תאום בין צוות מקצועי לצוות מתנדב, יצירת אווירה של קולגיאליות והתייעצות מקצועית בין דרגי ניהול שונות על בסיס ידע וניסיון, הגדרה ברורה של המשימה והסמכויות, כל אלו הן חלק מהותי מפתוח ארגוני השואף להגברת האפקטיביות בעמותות.