פעילויות ועדכונים

פיתוח מנהלים כהשקעה לטווח הארוך

צור קשר

קשר הדרכות ופיתוח ארגוני

משה הס 7 רחובות 76346
077-4400112
050-6983322 - דבי
050-6401313 - דפנה
keshersheli@gmail.com

פיתוח מנהלים הפך בשנים האחרונות לפרקטיקה ארגונית מוכרת עד כדי מיסוד תפקידים העוסקים ישירות בתכנון ובניית תכניות הדרכה. לא רק חברות עסקיות ורשתות מובילות מקדישות תקציבים מכובדים להכשרה ופיתוח מנהלים אלא גם קמעונאים, מפעלי יצור וסוכנויות מתחום הביטוח וההשקעה הפיננסית. השאלה המרכזית איתה מתמודדת הנהלת כל ארגון היא כיצד להפיק את המרב מהצוות הקיים בעלות הנמוכה ביותר לארגון? פיתוח מנהלים אינו פועל כמטה קסמים ויחד עם זאת, כשהוא מובל במסגרת של יעוץ ארגוני מקצועי הוא מניב תוצאות מפתיעות בפרקי זמן קצרים יחסית, ועשוי לעלות הרבה פחות מהמשוער.

מי צריך פיתוח מנהלים?

כמעט כל ארגון שעובר את ה-70-80 עובדים זקוק לסוג כלשהו של פיתוח מנהלים. זאת מהסיבה הפשוטה שבמספרים אלו קרוב לוודאי שיש לארגון מנהלי תחום שונים. לרוב, מנהלים אלו מתקדמים לתפקידי הניהול שלהם כתוצאה של תרומה יוצאת דופן או ניסיון רב שנים. הממונים עליהם מתפעלים מיכולתם, רוצים לשמר אותם בארגון ומקדמים אותם לתפקידים ניהוליים כמחווה. הבעיה היא שבמקרים אלו אותם מנהלים, שחסרים כל כישורי ניהול בסיסיים, ממשיכים להתנהג כעובדים מצטיינים ואינם מקדישים מזמנם וממרצם ללמוד ולהתפתח בתפקיד הניהולי החדש. פיתוח מנהלים נותן מענה לאותם מנהלים ש"התגלגלו" לתפקידם הניהולי ומספק להם מענה לסוגיות ניהוליות מורכבות, מיצירת הנעה ומוטיבציה ועד לשימוש מקצועי בדו"ח כספי.
לעיתים מייסד הארגון או הבעלים של החברה הגיע להישגים מרשימים ללא כל הכשרה בתחום הניהולי אלא בהסתמך על יכולותיו המקצועיות, זיהוי נכון של הזדמנויות ובמקרים מסוימים על לא מעט אינטואיציה. יחד עם זאת, עם גדילת העסק והתפתחותו הטבעית יכולות אלו לא מספיקות בכדי לתחזק ואף להרחיב אותו ולכן,יעוץ ארגוני ממוקד מטרה והטמעת תכנית לפיתוח מנהלים בהתאם לצרכיו האישיים עשויים להביא לו לתועלת רבה. 

מה ההבדל בין יעוץ ארגוני לפיתוח מנהלים?

יעוץ ארגוני הוא שירות שניתן על ידי גורם חיצוני לחברה (אם כי ישנן חברות המעסיקות יועצים ארגוניים במשרות מתוך הארגון), במטרה לסייע לארגון במתן פתרונות לשיפור התפוקה והאפקטיביות של הארגון. בדרך כלל, יעוץ ארגוני מוזמן על ידי גורם המעוניין לחולל שינוי בארגון, ולכן עליו להעניק ליועץ זמן ללמוד את הארגון, את הגורמים המובילים בו ואת הפרקטיקות הארגוניות היומיומיות המהוות את התרבות הארגונית של החברה. לאחר תקופת הלמידה (ולפעמים כבר עם כניסתו לארגון) יציג היועץ סוג של אבחון ארגוני לגורם המזמין, ובו יהיו כלולות התרשמויותיו, מסקנותיו והמלצותיו להמשך העבודה. מכאן והלאה יבחר הארגון את הדרך הטובה ביותר להטמעת המסקנות של היועץ, אם כי מומלץ לתת לו מקום בתהליכי ההדרכה וההטמעה. שלושת השלבים המתוארים כאן – למידה, מתן אבחון, ותחילת תהליך ההתערבות בארגון, אינם מתרחשים תמיד לפי הסדר התיאורטי הזה, ולעיתים כבר כתוצאה של שיחות ספורות עם יועץ מנוסה יובהר ללקוח (או הנועץ) הרבה מעבר למה שהוא ציפה. הדבר תלוי כמובן לא רק ביכולות של היועץ אלא גם במידת הפתיחות של הלקוח, לקבל חוות דעת מקצועית, אחרת מזו שהוא רגיל אליה ולעיתים מאתגרת מאוד.
פיתוח מנהלים הוא אחד ממיני כלים העומדים לרשותו של היועץ הארגוני למתן פתרונות נקודתיים לארגון. לא כל בעיה ארגונית דורשת פיתוח מנהלים. למשל מנכ"ל שהחליט על הרחבה מאסיבית בכוח האדם אך מעוניין לבצע את המהלך באופן שייטיב עם הארגון ועם העובדים כמה שיותר עשוי לבקש יעוץ ארגוני. לעומת זאת, מנכ"ל המזהה חוסר עמידה ביעדים, חוסר יכולת של המנהלים להניע את העובדים לפעולה, חוסר שיתוף פעולה בצוותים, בעיות אמון, בעיות של ריכוזיות יתר ומדיניות של "כיבוי שריפות", עשוי להרוויח רבות מתכנית לפיתוח מנהלים.
ישנם מכונים רבים המציעים פיתוח מנהלים ללא הכשרה או ידע מעמיק בתחום. הרבה מאוד מכונים "מייבאים ומגיירים" שיטות מחו"ל (בעיקר מארה"ב) ומוכרים אותן כמוצרים מוגמרים לקהל לקוחותיהם בארץ. הבעיה עם שיטות אלו מתעוררת כשמתגלים הפערים הבין תרבותיים המונעים מ"שיטות בדוקות" בחו"ל לפעול עם אותה הצלחה בתרבות הישראלית. לכן, לצרכי פיתוח מנהלים ברמה שמתאימה לארגון שלך, רצוי לקבל ראשית יעוץ ארגוני מתאים.

מה כוללת תכנית לפיתוח מנהלים?

פיתוח מנהלים הוא מושג מורכב ולכן אין תכנית אחת לפיתוח מנהלים שחוזרת על עצמה ומוגשת ללקוחות שונים כמוצר מן המדף. תכנית אפקטיבית לפיתוח מנהלים מושתתת על עבודת למידה יסודית של הארגון, אופיו וצרכיו. באופן כללי, תכנית לפיתוח מנהלים מכוונת לשיפור מיומנויות הדרג הניהולי בארגון, כשהדגש המרכזי אינו במיומנויות מקצועיות הקשורות לתחום העיסוק הספציפי של מנהלי המחלקות ומנהלי תחום אלא במיומנויות ניהול "רכות", הנדרשות מכל מנהל באשר הוא, ללא כל קשר לתחום המקצועי שהוא מנהל. נושאים כגון פיתוח וגיבוש צוותים, ניהול כשרונות (Talent Management), מנהיגות, יצירתיות וחדשנות, ניהול קונפליקטים, משא ומתן, יצירת הסכמה, ניהול המשימה, יצירת מוטיבציה, הערכה, אבחון ומשוב ארגוני, יחסי אנוש ותקשורת בין אישית, קבלת החלטות, לחץ ושחיקה, ניהול זמן, וניהול המשאב האנושי, אלו רק נושאים בודדים העשויים לעניין מנהלים גם אם הם נמצאים בתפקידם מזה זמן רב. הרי, כאמור, רוב המנהלים הם עובדים מצטיינים שלא עברו הכשרה מסודרת לנהל ולכן דרושה השקעה מזמנם ומהאנרגיה שלהם ליצור שינוי בסגנון בו הם מנהלים ומתנהלים.
 השלב החשוב ביותר בעבודת הפיתוח הוא הגדרת התכנים לתכנית פיתוח מנהלים. כמנהל, אין טעם שתאמץ (או שתגרום למנהל אחר לאמץ) פתרונות ארגוניים ומודלים כשאינך חש כי אתה באמת נזקק להם, ולכן השלב המרכזי בעבודת היועץ הארגוני הוא באבחון הנכון של צרכי הלקוח.  ככל ששיתוף הפעולה מצד הארגון והגורמים המעורבים בדבר יגבר, כך יעלה הסיכוי לאבחון מדויק וקולע, שיאפשר מצידו בניית תכנית ממצה ומספקת לפיתוח ארגוני. כששיתוף הפעולה קיים והתכנית עונה לצרכי המנהלים, התובנות ממנה והשינויים שמתרחשים בעקבותיה משאירים את חותמם בארגון כולו במשך שנים רבות. 

תקשורת ארגונית